reklama

Ako pro-life človek prosím o radu, lebo chcem do hĺbky pochopiť druhú stranu

Zopár dní dozadu som si povedal, že by som ako zástanca pro-life názoru úprimne a rád do hĺbky pochopil argument ľudí s opačným pohľadom na vec.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (186)

Ak som správne zachytil, hlavný argument pro-choice ľudí / ľudí proti sprísneniu potratov sa dá opísať nasledovne: I keď nám je ľúto, že ženy chodia na potrat a je to smutná udalosť, koniec koncov je to predsa len rozhodnutie danej ženy a nikoho iného, či sa nám to páči, alebo nie.

Predtým, než budem pokračovať rozvinutím tohto argumentu, chcem len doplniť dve nasledovné veci:

1. Pre zjednodušenie debaty sa zamerajme, prosím, len na prípady potratov na požiadanie = dal by som nateraz mimo situácie ako znásilnenie, vážne ohrozenie zdravia matky a pod. (to je debata ešte x-kráť náročnejšia, než táto).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Musím povedať, že mne ako veriacemu človeku sa (pre niekoho asi paradoxne) nepáčilo, že celý pochod za život bol ladený takmer 100% v kresťanskom duchu. Týmto nechcem zachádzať do diskusie, do akej miery je v tejto otázke viera dôležitá. Chcem len zvýrazniť, že na túto tému sa podľa mňa dá debatovať aj bez náboženských argumentov a môj hlavný argument s nimi nesúvisí = tento môj blog bude nábožensky neutrálny.

A späť k rozvinutiu hlavného dôvodu pro-choice ľudí:

Prepáčte, že táto pasáž možno vyznie trochu hlúpo, ale je jasné, že toto výsostné právo ženy rozhodnúť sa, logicky, v istom čase končí. Určite sa všetci zhodneme, že ak by si žena po narodení svojho dieťaťa povedala: "Rozhodla som sa ho dať utratiť.", jedná sa už o vraždu - či podľa všeobecného názoru, ako aj trestného zákona.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z toho dôvodu mi napadá jedna otázka, ktorá je podla mňa úplne kľúčová a najdôležitejšia.

Od akého obdobia vzniká človek s rovnakou hodnotou ako narodené dieťa - napríklad dvojročné?

Ak je odpoveď: "Po narodení.", potom mám hneď ďalšiu otázku: "Čo sa potom takého veľmi prelomového stáva pri narodení?". Teda samozrejme okrem zásadných zmien ako, že dieťa začne dýchať, dostane sa von z tela matky a oficiálne sa mu začína rátať vek? Myslím z ľudského pohľadu: Je ten človiečik nejako zásadným spôsobom iný týždeň pred narodením / mesiac pred narodením, ako po narodení? A teraz nechcem otvárať Pandorinu skrinku ohľadom biologického pohľadu na vývin dieťaťa, čo sa mu kedy vyvíja, ale na jeho hodnotu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odpoveď (asi väčšinová) môže byť nasledovná: "Nie je pre mňa dôležité presné obdobie, ale cca vtedy, keď už to nie je nejaký zhluk buniek, čiže keď mu napr. začne tĺcť srdce / plod už trošku viac začína naberať rysy človeka = cca medzi 8 až 12 týždňom."

Moja reakcia na hlavný pro-choice argument "I keď nám je ľúto, že ženy chodia na potrat a je to smutná udalosť, koniec koncov je to však predsa len rozhodnutie danej ženy a nikoho iného, či sa nám to páči, alebo nie." je nasledovná:

Myslím si, že v tomto prípade už to výsostné právo ženy na rozhodnutie uplynulo v momente, kedy sa rozhodla mať sex s mužom. Jeho dôsledkom je možné počatie dieťaťa i pri použití antikoncepcie, lebo žiadna nie je stopercentná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo potom ten malý človiečik (či už 8 týždňový alebo 3 mesačný) v lone matky? V tomto prípade sa o ňom rozhoduje na štýl: o nás bez nás. Hlavná argumentácia, ktorá podla mňa prebíja názor "Je to rozhodnutie ženy.", je fakt, že ten malý človiečik sa sám nevie rozhodnúť o svojej budúcnosti = je diskriminovaný. Žena sa rozhoduje o svojom tele, lenže v nej je už ďalšie telo.

A aby som dodržal svoj úmysel, že chcem pochopiť druhú stranu, píšem sem svoje momentálne závery a poprosil by som o konštruktívnu odpoveď v komentároch:

Ak pro-choice ľudia tvrdia, že do istého obdobia neprikladajú plodu / nenarodenému dieťaťu hodnotu života, nemá byť kto diskriminovaný = druhú stranu chápem (i keď s ňou zásadne nesúhlasím, no cieľ môjho blogu by bol v tomto prípade splnený).

Ak pro-choice ľudia tvrdia, že nie je dôležité, v akej fáze tehotenstva má plod / nenarodené dieťa akú hodnotu, jednoducho, keď je žena tehotná, je to jej zodpovednosť, ona si musí zvážiť všetky dopady: druhú stranu zatiaľ nechápem. Naozaj úprimne a bez irónie prosím a budem vďačný za vaše konštruktívne komentáre. Momentálne mi to vychádza, že argument: lebo zodpovednosť iba ženy, ťahá za kratší koniec, keďže ten malý človiečik sa nemôže sám rozhodnúť - žena (matka) by ho diskriminovala. Z toho vyplýva, že má "rovnaké výsostné právo" na rozhodnutie, ako napr. pri dvojročnom dieťati.

Vopred veľká vďaka

Ondrej Kobela

Ondrej Kobela

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Neexistujú obyčajné veci. Existujú len veci, ktorým sme dovolili zovšednieť... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu